Uutuustutkimus

Pari sanaa uutuudesta.

Kannattaa ehdottomasti käyttää internetin ihmeellinen maailma ja loistavat hakukoneet hyödyksi arvioidakseen keksinnön uutuutta.

Kun saat idean, niin ennen kuin teet mitään muuta, googlaa. Ja googlaa uudelleen.

Etsi ensin suomen kielellä. Sitten etsi englanniksi. Käytä myös kuvahakua molemmilla kielillä. Kuvahaku on aivan loistava seuloa isoja määriä sivustoja nopeasti: näät yhdellä silmäyksellä, onko samankaltaisia olemassa. Englanniksi kuvahaku tuottaamaailmanlaajuisesti tuloksia.

Voit halutessa käyttää myös metahakukoneita, joiden tulokset saattaa ollla hieman laajempia toisinaan.

Liitä myös keksintösi hakusanan perään patent -sana.

Esimerkki: Olet tehnyt vaikka hälyttävän vaipan. siis vaippa lapselle, joka bluetoothin kautta antaa kännykkääsi viestin, kun tavaraa on tullut.

1. googleen: hälyttävä vaippa

2. googleen: älyvaippa

3. googleen: bluetooth vaippa

4. googleen: vaippa lähettää viestin kännykkään

jne, jne. Tee sama kuvahauna.

Sitten käännä englanniksi, ja hae samanlailla. Myös kuvahakuna. Lisää sana patent, ja katso löytyneiden patenttien kuvat. Toki voit lukea tekstit,  mutta kuvat kertoo aina enemmän nopeammin, kuin teksti.

Esimerkkihaku: ”hälyttävä vaippa”

Esimerkkitapauksessamme suomenkielinen haku ei tuottanut tulosta, mutta englannin kielinen kyllä. Löytyi patentti, jossa mainitaan hakusanat. Klikkaamalla linkkiä patentin sisältö liittyikin johonkin muuhun vaippaan, ei hakemaamme lapsen vaippaan. Mutta Google antaa alalaidassa vihjeen:

 

Klikkaamalla googlen linkkiä tuleekin seuraavaa:

Eli hakusanamme oli hieman väärin aluksi, mutta google löysi jo valmiita kaupallisia tuotteita. Tässä kohta voi suurella varmuudella todeta: Tämä tuote on jo keksitty, ja sitä on hyvin vaikea patentoida.

Nämä nettihaut antaa yleensä jo todella hyvän varmuuden uutuudesta. Lisäksi google näyttää patentit aika hyvin. Itse olemkin vallan käyttänyt nettiä jo pitkään ainoana uutuustutkimuksena omille jutuilleni.

PRH:ta saat tilattua uutuustutkimuksen maksua vastaan, joka on aika pitävä. PRH:n uutustutkimuksella on merkitystä, jos haet rahaa keksinnöllesi, tai sinun täytyy vakuuttaa jokin keksintöäsi ostava yritys. Mikäli prh:lta on lausonto: Ei uutuudenestettä, niin saat kyllä patentin.

Aina on olemassa pienenpieni mahdollisuus, että jossain joku muu on keksinyt saman, ja mikään hakukone, patenttitietokantahaku tai ammattilainen ei sitä löydä. Tämä samanlaisuus tulee vastaan vasta sitten, kun keksintösi myy hyvin ja tieto kiirii toisen keksijän korviin. Hän saattaa esittää korvausvaatimuksia, tms. Yleensä asioista pääsee neuvottelemalla sopuun. Joskin tämä on äärimmaisen harvinaista. Tähän voikin todeta, että kaikessa on riskinsä. Patenttiriidat ovat lähinnä todella isojen yritysten välisiä: Riidellään vaikka siitä, että kuka saa myydä elektronisia parkkikiekkoja Euroopan alueella miljardeja kappaleita, tms.