Tekniikan historia

Rudolf Diesel keksi dieselmoottorin. Alun alkaen hän koitti tehdä hiilipölymoottoria, mutta tekikin sitten kasviöljymoottorin, jota alettiin kuitenkin käyttämään maaöljyllä. Dieselmoottoria hieman syrjitään hiukkaspäästöjen takia. Mutta uskon tekniikan kehittyvän vielä, eikä diesel ole hautaan valmis, vielä. Saksan politiikasta poimittua; Merkel sanoi juuri pari viikkoa sitten, että me tarvitsemme Dieselmoottoria vielä. Puheessa on perää sillä saksa teki sodan aikaan kaiken polttoaineensa itse, Fischer–Tropsch-menetelmällä. Biopolttoaineet ei ole ihan uusi juttu siis.

Tässä pieni dokkari aiheesta.


 

Sähkömoottoritekniikkaa vajaan sadan vuoden takaa, kun ei ollut taajuusmuuttajia. 

Erikoinen, täysin mekaaninen tapa toteuttaa sykronimoottorin käynnistys. Moottorin ulkokehän, eli staattorin annetaan aluksi pyöriä, jotta ankkurin ja staattorin välinen kenttä pysyy synkronissa. Moottorirakenteelle on ominaista, että vääntömomenttia ei ole ollenkaan jos ankkurin ja staattorin välillä on pienikin pyörimisnopeusero. Moottori ei siis käynnisty laittamalla johto töpseliin, vaan sille on annettava täysin pyörimisnopeutta vastaava alkuvauhti, jolloin sen ankkuri jää staattorin vaihtuvaan magneettikenttään ”kiinni”. Ulkokehää aletaan jarruttamaan pantaa kiristämällä käsipyörästä, jolloin ankkuri alkaa pyörimään nopeammin.  Pieniä synkronimoottoreita on käytetty mm. suuremmissa seinäkelloissa, koska synkronimoottori pysyy aivan tarkalleen vaihtovirtaverkon tahdissa.  Alunperin synkronimoottori, kuten muukin vaihtosähkötekniikka, on Nikola Teslan keksintöjä.

Teksti: Samuli Penttinen Video: William Sheppard / Youtube


Paineilmastartti ei tarvitse sähköä.

Ison dieselmoottorin käynnistämiseen erittäin käytännöllinen tapa on paineilma. Ilma painetaan jakajan ja erillisen venttiilin kautta suoraan sylinteriin. Alla video laivakoneen käynnistämisestä. Kyseinen moottori on 6 sylinterinen 1975 vuonna valmistettu Daldiesel. Sylinteritilavuus on 36 litraa ja akseliteho n. 250 hp. Moottorissa on alkuperäinen turbo ja välijäähdytin.

Teksti: Samuli Penttinen  Video: m/s Suukko, Youtube