Pilotointi

Pilotoinnin tarkoitus on koestaa käytännön ympäristössä keksinnöstä tehty tuoteraakile, sekä myös firmankin toiminnot realistisessa ympäristössä. Pilotointi toimii jo referenssinä monesti. Pilotoinnin jälkeen tehdään lopulliset viilaukset tuotteeseen, ja sen jälkeen se on valmis tuotantoon.

Pilotointi eroaa prototyypin kokeilemisesta siinä, että pilottikappale on mahdollisimman lähellä jo oikeaa tuotetta. Protolla kokeillaan vain keksinnön toimivuutta, rakennetta, jne, esim. labrassa.

Pilottikappaleet myydään yleensä erityisehdoin. Niiden takuu saattaa olla poikkeava, niiden hinta saattaa olla matalampi, jne. Pilottikappaleista kerätään mahdollisimman paljon asiakaskokemuksia.

Jotkut antavat pilottikapaleet ilmaiseksi asiakaalle: Kokeile ja kerro mitä mieltä olit.

Itse olen pitänyt periaatteen, että pilottikappaleista asiakas maksaa ainakin valmistuskulut, eli nettohinnan. Eli käytännössä pilottikappale on asiakaalle 30-40 % halvempi.

Periaatteessa pilotoinin hoitaa yritys, jonka sisällä keksintö on. Pilotoinnissa määritellään myös kaikki oheiskulut varsinaista myyntiävarten. Esim. rahdit, asennuskulut, jne,