Asiakkaan löytäminen

 

Kun kerran on tehty keksintö, niin pitäähän sille löytää asiakas. Keksintöä tehdessä voi, ja kannattaakin pitää mielessä hieman, kenelle keksintö suuntautuu.

Monesti keksijällä on itsellään paras ajatelma siitä, mille yritykselle tai asiakaalle keksintö parhaiten sopisi. Keksintö kun ratkaisee jonkin ongelman, tai on parannus johonkin asiaa. Oletan alla olevassa ohjeessa, että keksijä haluaa lisensoida tai myydä keksintönsä, tjs.

Erinäiset keksintökilpailut ovat muuten hyvä tapa saada julkisuutta ja tunnustusta keksinnölle, sekä itsetuntoa keksijälle.

Pari ohjetta:

Etsi alaan liittyviä yrityksiä netistä. Tutki, valmistavatko he itse tuotteita, vai onko kyseessä vain maahantuojayritys. Soittamalla selviää moni asia. Koita tutkia myös yrityksen mainetta ja asiakaskantaa googlaamalla vaikka: xxxx kokemuksia -hakusanalla. Myös englanniksi voi olla tarpeellista tehdä hakuja.

Mieti, miltä keksintösi näyttäis tuotteistettuna heidän sivuillaan. Sopiiko se muiden sekaan hyvin?
Jos sinulla on vaikka uusi leivänpaahdin, niin on aika turhaa soittaa paikalliseen Giganttiin, ja tarjota sitä heille. Mieluumminkin lähesty kodinkoneita valmistavia yrityksia. Isoilla ulkomaalaisilla yrityksilläkin on edustajat suomessa, ja ottamalla yhteyttä heihin, saattaa saada saada asioita eteenpäin hyvinkin.

Ensikontakti:

Etsi yrityksen sivuilta johtajan tai tuotekehityspäällikön numero, ja soita. Kerro, että sinulla on mahdollisesti uusi tuoteraakile, keksintö, ja se voisi ehkä sopia teidän yritykselle. Ja onko heillä mielenkiintoa kuulla asiasta lisää.

Kerro myös, pikaisesti, keksintösi tila: Sillä on patentti tai hakemus (jos on), ja voit sanoa, että olet tässä nyt etsinyt yhteistyökumppania taikka ostajaa, joka veisi tämän markkinoille.

Kysy, sopiiko tulla esittelemään asiaa, ja sovi aika.

Jos et saa aikaa, niin  todennäköisesti sinua kehotetaan laittamaan sähköpostilla lisää materiaalia, jotta yrityksen henkilöt voi tutustua asiaasi.Tällöin lähetä sähköpostilla ylimalkainen esitys keksinnöstäsi. Ei tarvitse lähettää patenttihakemuksen kopioita, jne. Riittää kun mainitset suojauksen tilan.

Mailiin sinun ei tarvitse, eikä kannatakaan alkaa arvailemaan mitään myyntilukuja tai valmistuskustannuksia, ellei niistä ole oikeaa tietoa. Yritys kyllä tuntee alan, ja tietää onko keksinnölläsi mahdollisuutta heidän tuoterepertuaarissa.

Esimerkiksi maili voi olla tämänlainen:

 2. kontakti 

——————————–

Terve.

Viitaten puhelinkeskusteluumme lähetän tässä lisää tietoa keksinnöstäni.

Keksintöni on tarkoitettu tähän jä tähän tarkoitukseen. Olen testauttanut (jos olet) laitteen xxxxx ja sillä on xxxx hyväksyntä. (jos tarvitsee)

Olen saanut hyvä palautetta keksinnöstä mm. xxxx tahoilta.

Keksinnön olen patentoinut (tai laittanut patenttihakemuksen, tai muu suojaus)

Ajattelin, että keksintö voisi sopia teidän yritykselle, ja tulisin mielelläni kertomaan asiasta lisää, jos teillä on mielenkiintoa, ja kalenterista löytyy aikaa.

Itselleni sopisi vaikka ensi viikolla, tiistaista alkaen.

Terveisin

Jukka Palmu.

Neuvotteluhuoneenkatu 15, Palmulandia

P.0700-123456

———————————

Nyt keksinnöstäsi on tieto yrityksessä, ja heillä on yhteystietosi. Nyt odotellaan,

 Mailin liitteeksi voit laittaa kuvan keksinnöstä, mikäli hyvä sellainen on käytettävissäsi. Jos on vain suttuisia kännykkäkamerakuvia, parempi että niitä ei lähetetä ollenkaan. Sillä nyt on annettava sinusta hyvä kuva, ja että olet ammattilainen. Ja taaskin auttaa se, että kuvittelet itse saavasi tälläisen mailin: Herättääkö se uskottavuutta ja ammattimaisuutta, voit kysyä itseltäsi.
Yleensäkin kirjallisissa asioissa kannattaa antaa jonkun tutun tai perheenjäsenen oikolukea kirjoitus: Virheetön teksti antaa hyvän kuvan.

3. kontakti

Sopikaa palaveriaika mailitse, tms. ja valmistaudu ko. tapaamiseen.
Mikäli vastausta ei kuulu viikon sisällä, niin soita samalle henkilölle, jolle mailin laitoit.

-Täällä Jukka Palmu soittelee, terve vaan. Kerkesitkö tutustumaan lähettämääni mailiin koskien keksintöäni? Soitin siksi, että tarkistin, tuliko maili perille, ja kiinnostaako asia. Jos ei, niin tarjoan keksintöäni jollekin toiselle sitten.

Tämä puhelu kannattaa tehdä, jos vastausta ei kuulu. Yrityksellä voi olla kiire, tai sitten asia ei kiinnosta jostain syystä. Puhelun tarkoitus on yksinkertaisesti selvittää kesken jäänyt tilanne, reilusti kysymällä.

Mikäli saat negatiivisen vastauksen, niin voit kysyä, osaako henkilö neuvoa, kenelle/minne tätä keksintöäsi kannattaisi tarjota ja miten. Sillä saattaa olla niin, että henkilö pitää keksintöäsi hyvänä, mutta se ei sovi yrityksen toimintaan muutoin.

————

Yrityksiin kannattaa ottaa yhteys yksi kerrallaan. Jos mainostat, että olet ottanut kymmeneen yritykseen yhteyttä, niin se saattaa herättää pelkoa.

Useat kontaktit

Minä tarjoan, ja te kilpailette, paras tarjous voittaa -asenne on huono.

Mutta kilpailuttaa pitää kuitenkin hieman. Ota siis yhteyttä muutamaan muuhunkin yritykseen, ja tarjoa samalla lailla. Yritysten välisiä tietoja ja yksityiskohtia palavereista ei pidä mennä kertomaan toisille yrityksille. Olet ollut luottamuksen arvoinen, kun olet päässyt yritykseen neuvottelemaan. Juoruili, arvostelu tai muu henkilökohtainen mielipide johtaa siihen, että et saa yhtään diilliä keneltäkään.

 Jos sinulla on meneillään useamman yrityksen kanssa neuvotelut, niin kerro se rehellisesti. Tämä saattaa nostaa keksintösi arvostusta, koska se on todiste keksinnön kiinnostavuudesta. Mutta älä sano, minkä yrityksen kanssa, ja mistä hinnasta, tms. Ne on liikesalaisuuksia.

Asiakkaan valinta lyhyesti

Mikäli olet tilanteessa, että useat yritykset ovat kiinnostuneet keksinnöstäsi, valitse niistä paras. Mutta ei pelkästään rahasumien  takia. Anna valintaan vaikuttaa henkilökemiat ja ilmapiiri. Mikäli palavereissa ymmärsitte toisianne hyvin, jopa heititte huumoria, niin valitse tämä yhteistyökumppaniksesi/asiakaaksesi, vaikka sopimus olisikin taloudellisesti hieman huonompi.

On nimittäin erittäin tärkeää, että yhteistyö sujuu kitkattomasti jatkossakin. Sillä sitä tulee olemaan paljon. Hämmästyt, kuinka yritys ei osaakaan tehdä keksintöäsi, vaikka se on sinulle hyvin yksinkertaista.  Yleensä neuvonantoa tarvitaan vielä vuodenkin kuluttua. Lisäksi saatat saada pysyvän asiakaan, jonka kautta voit myydä uusikin keksintöjä.